Hiasi Rumahmu dgn Cahaya Jannah


Selawat & Salam

Selawat & Salam

Saturday 27 April 2013

Aku Anuti Islam by Enna Norhidullah


Bukan saya tak nak cuba awak. Saya dah cuba nak ikut apa kata Qaisy. Tapi bila saya fikir-fikir balik, rasa macam terhegeh-hegeh je ikut cakap lelaki tu. Lelaki tu kata ke kiri, saya ke kiri. Bila lelaki itu kata ke depan, maka ke depanlah saya melangkah. Jikalau disuruh saya ke belakang, kebelakang juga lah saya berundur. Sekalipun Qaisy menyuruh saya bunuh diri kan awak, kemungkinan besar saya akan bunuh diri. Kenapa? Hanya saya dan Tuhan yang tahu.

Lelaki itu Islam, awak... Budi pekertinya sangat baik. Hatinya begitu luhur. Jiwanya begitu bersih, Keikhlasan yang dipamerkan begitu tulus awak.. Cahaya yang lahir dari kedua belah layar kornea miliknya seakan memancarkan sinar yang begitu indah. Kadang-kala kan awak.. saya mampu terpana seketika. Sebaris susunan giginya putih dan bibirnya yang kemerah-merahan seakan mengundang godaan dalam hati saya awak... Seputih kulit mulus miliknya, seindah sentuhan jemarinya. kukunya? Usah dibicarakan. Kemas dan teratur. Penjagaan dirinya rapi awak.. Tutur bicaranya sopan.

Siapalah yang tidak terpikat? Sedangkan gadis kasar sekasar natrah juga mampu berubah kerana tegurannya, hanya sekadar tegurannya, apatah lagi saya yang sentiasa disampingnya. Senantiasa disampingnya selsaya pembantu dirinya.


Qaisy Muhamad Adam. Lelaki itu kacukan Palestin. Bapanya kelahiran Gaza. Saat terdengar kekecohan berita Gaza di ceroboh tentera Israel, sering saya lihat wajah Qaisy murung dan sayu. Awak.. bila saya tenung wajah Qaisy sedemikian rupa, hati saya turut pergi bersama nada perasaan yang berlagu dijiwanya. Saya seakan dipanah rasa sedih yang teramat hebat. Tapi, dia tak pernah kedekut senyuman pada saya. Awak.. Qaisy orang yang baik-baik. Saat saudaranya menderita di bumi Gaza, saya lihat Qaisy sering ke surau asrama. Berteleku sepanjang masa. Menghabiskan bacaan surah dari kitab milik mereka. Al-Quran. Entah bila awak... Terasa keinginan menyentuh kitab suci itu dalam diri saya. Tetapi saya tak layak...

“Vivian.. boleh awak tolong saya lekatkan ini pada papan kenyataan sekolah..” suaranya lembut. Jikalau saya sedang berada dalam keadaan panas hati sekalipun, saya mampu tersenyum dan mengiakan kata-katanya. Dia lelaki yang istimewa. Cukup pakejnya sebagai lelaki idaman wanita. Kalaulah saya mempunyai peluang untuk memilikinya. Terasa indahnya hidup yang saya hadapi sekarang ini awak..

Tapi awak.. kelembutan miliknya tak mampu saya perolehi sekalipun saya miliki, kerana memang bukan saya dicipta untuknya. Sedari kecil, kami dibesarkan bersama. Bermain bersama, belajar bersama malah hampir kesemuanya saya lakukan bersama dirinya. Seolah-olah Tuhan telah beri petunjuk pada diri saya bahawa saya untuknya. Tapi tak semudah itu awak... Qaisy orang islam, dan saya bukan Islam. Saya teringin malah kempunan untuk merebut kedudukan di kerusi bernama Islam. Tapi mummy dan daddy tak pernah benarkan. Bagi mereka, keluarga Qaisy hanya orang gaji! Tidak lebih dari itu.. Malah Qaisy tidak layak berdamping dengan saya! Dan saya dijodohkan dengan awak..

Awak tahu betapa saya bencikan awak! Sebesar benci saya terhadap agama yang saya anuti! Sebesar gunung yang tak mampu awak tempuhi! Sebesar alam cakerawala pun saya tak pasti! Demi Tuhan.. Saya tak sanggup hidup dengan awak.. Bagi saya, awak bukan siapa-siapa. Sedari zaman kanak-kanak hinggalah ke zaman Universiti, yang terpahat dihati saya hanyalah Qaisy Muhamad Adam. Bukan awak! Awak memaksa saya mencintai diri awak sedangkan awak adalah orang yang paling saya benci! Sudahlah Darius.. Saya perlu hidup saya sendiri.. Benarkan saya terus mencintai Qaisy biarpun bukan nama saya di hati miliknya. Saya tak sanggup lagi melukai hati awak, juga saya tak tegar mencakar hati milik saya sendiri. Fahamlah suamiku... Saya bukan untuk awak sebagaimana Qaisy bukan untuk saya...

Awak kata saya bodoh? Ya! Saya terlalu bodoh, bodoh sangat-sangat, awak.. Saya tak pintar membuka langkah, menutur bicara kepada orang tua saya yang saya masih belum sedia menjadi seorang isteri kepada lelaki yang saya tak cintai. Saya sedar Darius... Qaisy Muhamad Adam sudah tiada.. Sudah pergi menghadap Ilahi.. Tapi benarkan saya terus mencintai dirinya, juga mencintai agama yang dianutinya. Agama milik Nabi Muhammad SAW. Saya percaya dengan kewujudan Nabi Muhammad SAW sebagai suruhan Allah SWT, dan saya percaya dengan kewujudan Allah sebagai tuhan yang wajib disembah. Maafkan saya Darius...



Meskipun bukan saya yang memiliki Qaisy..
Tapi benarkan agama Islam memiliki diri saya...
Cinta saya bukan sahaja pada Qaisy..
Juga pada agama anutannya..
Selamanya...
Maafkan saya....

No comments: