Hiasi Rumahmu dgn Cahaya Jannah


Selawat & Salam

Selawat & Salam

Saturday 20 April 2013

Cerita Bodo dan Poyo Serta Nasihat dan Amalan

Assalamualaikum...
Alhamdulillah.. selesai dah exam mid term untuk sem ni.. Tapi dok risau banyak lagi assignment-assignment dgn assessment yang kena buat and belum di submitkan lagi. Memandangkan aku pun Alhamdulillah.. hampir baik.. hidup lagi, bernyawa lagi.. dah tak buat kecoh dah.. kiranya aku dah boleh fokus sangat-sangat dekat assignment-assignment yang wujud ssejak aku daftar sem dua ni lagi.. =_=" (rimas betoi aku dgn assignment ni!)

Hmm.. berbalik kepada cerita yang aku nak cerita.. Aku ni rasa macam nak cerita pengalaman aku pasal histeria tu. Rasa macam nak je cerita macam mana perasaan kena histeria ni. Tapi tak tau lah elok ke tak bukak topik ni. Hmm.. (berfikir sejenak).. 

Rasanya macam tak payah cerita jelaa.. Tapi sungguh nak habaq mai, dia punya feeling tu pelik semacam masa sedar.. tiba-tiba rasa macam tak boleh kawal diri, lost control, pastu tiba-tiba bila tersedar, bukak mata.. SEMUA ORANG DOK BUAT PANDANG PELIK! Hahahaha... Rasa macam orang bodo yang tak tau cerita pun ada.. Bila tanya balik.. semua dok kata.. " TAK DAK APA AIH..." geeram aku! Poyo rr depa ni..

Hampa buleh terima dak tiba-tiba hampa pun tak tau apa salah hampa.. apa sebab musababnya.. tiba-tiba member baik hampa terus tinggalkan hampa sorang-sorang. Hampa nak pi kelas pun sorang-sorang.. Pi exam pun sorang-sorang... Tapi tu yang jadi kat aku! Aku rasa macam orang bodo gila.. Sakit hati! Pastu dok tak abih-abih ada sorang member laki pandang aku pelik ja.. aku rasa macam nak marah pun ada.. seriau pun ada!! Apa salah aku??

SEDIH!!! (>__<")


Buat gelabah aku jer.. Aku nampak aku tak cakap depa marah.. aku nampak aku cakap depa lari.. Mana satu aku nak buat?? Cer habaq mai sat!

Apa-apa pun.. kepada sesiapa yang rasa diri dia macam aku, nak nasihat.. kuatkan semangat.. jangan bersedih..

Firman Allah SWT :
"Dan janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang yang beriman,"
(Surah Ali Imran : Ayat 139)

Semua tu ujian.. Allah SWT ni nak uji.. nak tengok hambaNya ni beriman ke tidak. Bila ditimpa masalah apa yang kita sebagai hambaNya kena buat. Marah ka.. Sedih ka.. Bunuh diri ka... Ataupun kita berbalik kepada DIA.. Itu tujuan Allah..

Firman Allah SWT :
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan, "kami telah beriman sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka maka sesungguhnya Allah S.W.T mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta".
(Surah Al-Ankabut : Ayat 2 - 3)

Dah jelas bukan.. kalau ikut Al-Quran pun kita patut tahu yang apa pun dugaan yang jadi kat dunia ni adalah ujian Allah SWT untuk kita (pandai bagi nasihat, aku pun histeria jugak!) Kata nak jadi orang beriman, takkan pandai cakap dekat mulut jer.. Allah nak uji laa tu beriman ataupun tidak. Haha.. tapi xpala.. mudah-mudahan  beberapa potongan ayat dan kaedah merawat hati di bawah dapat membantu memulihkan sesiapa yang ingin pulih..

BERUSAHA!

1. Amalkan membaca Al-Quran
2. Jangan tinggal Solat
3. Percaya Allah SWT menjadi pelindung yang terbaik. (Ingat! Apa yang berlaku semua kehendak dan atas izinNya, redha dan mintak pelindung dariNya)
4. Amalkan baca Surah Al-Fatihah, Ayatul kursi (Al-Baqarah ayat 255-256)-kalau nak sambung ke ayat 260 lebih baik.
5. Amalkan Surah 3 Qul ( Al-Ikhlas, Al-Falaq, An-Nas)
6. Surah Taha (Ayat 69)
7. Sebelum tidur ambik wuduk, niat tidur kerana Allah ( Hidup atau mati diserahkan semua padaNya)
8. Baca Surah Al-Mulk atau Surah Jiin.
9. Kalau terjaga dari mimpi cthnya mimpi yang terkejut, ucap Astaghfirullah dan kembali mengambil wuduk.

Mudah-mudahan semua baik-baik belaka..

~Sekian~ 

No comments: