Hiasi Rumahmu dgn Cahaya Jannah


Selawat & Salam

Selawat & Salam

Saturday 1 June 2013

Arill Sayang Arinna (Sambungan)


“Kau boleh bagi aku duit banyak tu kalau aku layan kau,” aku tengok muka seorang anak Tan Sri. Hanya pada dia harapan aku letakkan sekarang ini. Aku perlu berkorban demi Arill. Aku tahu ini bukan jalan terbaik. Tapi ini sahaja yang aku mampu buat. Pagi tadi aku Nampak Arill keluar dari rumah. Aku ekori Arill. Aku ingat Arill nak buat masalah lagi, rupa-rupanya Arill tengok murid-murid masuk sekolah. Hati aku jadi sayu. Siapa tak sedih melihat Arill jadi begitu. Aku tak nak Arill tertekan. Aku nak Arill bahagia disamping aku. Tapi aku tak mampu, aku tahu cerita Makcik Mariam tidak benar. Aku tahu kerana aku sendiri Nampak Haris yang beria-ia mahu membakar mercun didalam rumah. Aku kasihan melihat Arill. Aku tahu sepatutnya dia masuk ke darjah satu tahun ini. Aku lihat Arill cukup suka dan rajin bersekolah. Kadang kadang aku bangga dengan Arill. Jadi aku ingin mencari duit untuk menampung persekolahan Arill dengan menjual tubuhku sendiri. Aku sanggup berkorban demi Arill.
“Arinna.. aku boleh bagi kau duit tu. Tapi aku tak sanggup tengok kau jual tubuh kau pada aku.. aku pinjamkan kau duit tu... nanti bila kau dah ada duit balik, kau bagi balik dekat aku,” ujar anak Tan Sri tu. Aku tahu aku salah berzina. Tapi aku tiada pilihan demi sekolah adikku Arill. Aku terlalu menyayanginya sehingga tak terbanding dengan nilai maruah aku. Aku hanya mahu Arill bahagia. Hanya itu yang aku mahu demi Arill. Aku sanggup buat apa sahaja demi Arill. Bukan aku tidak mencuba mencari kerja yang lebih halal. Tetapi aku tidak layak diterima hanya dengan kelulusan SPM aku yang hanya cukup makan.
“Aku tak ada jalan lain lagi. Kalau aku pinjam sekalipun duit kau. Aku tak jamin dapat pulangkan..”aku tunduk waktu lelaki tu pandang aku. Memang aku malu. Tetapi ketebalan muka aku ini demi adikku yang tersayang. Aku tak nak ada setitis pun air mata Arill yang tumpah. Aku bukan kakak yang kejam. Aku Cuma mahu Arill hidup berdikari. Sebab aku tahu aku tak mungkin dapat jaga Arill sampai mati.
“Arinna. Aku sayang kau tak bererti kau patut jual tubuh kau untuk dapatkan duit. Kenapa kau perlukan sangat duit tu?”lelaki itu menyoal aku. Aku jadi serba salah dik. Aku jadi takut dik. Arill.. perlukah akak kata kerana akak mahu Arill bersekolah? Aku pandang wajah lelaki itu lantas menghembus sedalam nafas yang ku miliki.
“Adik aku.. Perlukan sekolah. Aku perlukan RM1000 tu untuk sambung dia belajar semula. Aku nak belikan dia barang-barang keperluan sekolah. Aku nak belikan baju baru untuk dia. Dia Cuma ada empat helai baju lepas kebakaran dekat kampong aku dulu. Kasihan aku tengok Arill.. dia sangat rindukan sekolah. Dia baru sahaja bersekolah tidak sampai setengah tahun.” Aku tunduk. Tanpa sedar air mata aku menitis. Semua demimu Arill. Akak malu. Memang akak malu lepas lelaki tu akur dengan kata-kata akak. Lelaki tu genggam tangan akak dan bawa akak ke dalam kereta miliknya. Dia usap pipi akak, tapi dia lepaskan kembali dik. Betapa akak gementar saat itu dik. Takutnya akak hanya Tuhan saja yang tahu. Akak tak sangka air mata akak tumpah bila dia hulurkan cek bernilai RM1000 pada akak. Akak betul-betul terkesima. Akak pandang muka lelaki tu dik. Lama. Akak minta penjelasan dari matanya dik.
“Saya tidaklah sebaik mana, tapi tidak juga sejahat sampaikan sanggup menggelapkan masa depan dua orang anak yatim piatu. Anggaplah ini hadiah dari saya untuk Arinna.” Akak malu sangat Arill. Tapi akak bersyukur sebab mangsa akak malam ni tidak sanggup mengambil kesempatan ke atas kakak.
***************************************************************************
Arill pejam mata Arill lama-lama kak. Sebentar tadi Arill terbangun. Arill nak sangat pergi tandas. Dah tak tahan sangat. Arill kencing pun macam nak berterabur. Arill takut kalau-kalau ada hantu datang makan Arill. Lepas kencing Arill cepat-cepat siram bilik air. Arill tak nak kencing dekat tandas, sebab Arill takut nanti ada tangan keluar dari lubang tandas tu. Arill takut.
Arill masuk bilik balik. Arill pejam mata Arill lama-lama, erat-erat, rapat-rapat. Arill berselubung dengan selimut akak yang Arill ambil dalam almari. Arill nak bau akak. Arill nak selalu dekat dengan akak. Sebab bila Arill dekat dengan akak, Arill mesti rasa selamat kak.. Kak..Dekat mana akak ni? Arill nak akak.. Arill rindu akak. Akak dekat mana kak? Arill tarik hingus Arill dalam-dalam.
Akak.. akak nak tahu tak? Dulukan Arill orang yang paling bangga sebab Arill seorang je ada kakak dekat sekolah. Bila cikgu Arill tanya, “ Siapa yang ada kakak atau abang yang dah habis sekolah?” Cuma Arill yang angkat tangan. Arill seronok sangat bila Arill seorang je ada kakak. Kawan kelas Arill yang lain semua tak da. Arill seorang je kak. Masa tu Arill terasa sangat nak peluk akak. Bila Cikgu keluar semua kawan-kawan Arill datang jumpa Arill, sibuk betul dorang tanya pasal akak. Dorang tanya seronok tak ada kakak? Arill cakap seronok sangat kak. Arill seronok sangat-sangat. Arill bangga sangat.
Arill kesat air mata Arill.
Akak nak tahu lagi tak.. Arill suka sangat bila akak balik kampong mesti akak tak lupa nak belikan Arill keropok. Walaupun Arill boleh dapat keropok tu dekat kedai Pak Dollah, tapi Arill rasa seronok sangat kak. Sebab keropok tu akak yang bagi. Bila akak bagi keropok tu mesti Arill takkan makan. Arill simpan keropok tu sampai rasa lemau dalam almari Arill, Arill sayang sangat dekat keropok yang akak bagi. Bila waktu malam mesti Arill cium keropok tu baru Arill tidur. Sayang akak sangat...
Arill tarik hingus Arill.. Sedih sangat kak...
Akak nak tahu tak.. Arill sedih sangat bila akak nak pindah ke Bandar. Masa tu Arill terfikir, bila lagi akak nak balik? Bila lagi akak nak jumpa Arill? Rindu Akak sangat... Rindu sangat-sangat. Waktu Arill teringatkan akak macam ni, Arill terasa sayu sangat kak. Entah bila akak nak beli keropok lagi dekat Arill. Isk...isk.. Arill teringin nak peluk kak. Tapi bila Arill dekat dengan akak, akak halau Arill jauh-jauh. Arill Cuma sayang akak saja. Betapa Arill hargai akak dalam hidup Arill. Tapi kenapa akak tak pernah suka dan sayang pada Arill?
Arill capai majalah lama. Arill koyak bahagian belakang sekali. Arill ambil pen yang hampir kehabisan dakwat. Arill lakar muka akak dan muka Arill. Arill dapat rasa setitik lagi air mata Arill menitik. Arill betul-betul sedih kak. Akak tinggal Arill sendiri. Tapi Arill kuat bila ada bau akak dekat Arill. Arill tulis ‘Arill sayang Akak’ dekat lukisan Arill. Lepastu Arill peluk kuat-kuat sambil Arill menangis teresak-esak.
Tiba-tiba Arill dengar pintu utama terbuka. Cepat-cepat Arill berhenti menangis. Mungkin itu kakak. Kakak dah balik. Yeah...yeah... Seronoknya hati Arill waktu tu kak. Arill terasa macam nak keluar dan lari jumpa akak. Tapi Arill tahu mesti akak tak nak jumpa Arill. Jadi Arill pun duduk diam-diam dalam bilik. Arill pejam mata Arill. Buat-buat tidur. Arill dengar akak menapak masuk dalam bilik. Akak hembus nafas. Arill terkejut sangat kak. Akak usap dahi Arill. Akak kucup dahi Arill. Arill terasa macam nak menangis sangat-sangat kak. Arill dapat rasa kak. Betapa Arill terharu waktu tu kak. Dada Arill rasa membahang. Sakit. Tapi Arill tahan je kak. Arill seronok bila akak kucup dahi Arill. Usap dahi Arill. Arill dapat rasa akak ambil kertas yang Arill koyak tadi. Arill takut akak marah sebab majalah tu akak punya. Tapi Arill terkejut kak...Arill dapat rasa akak peluk Arill kuat-kuat. Sakit yang Arill rasa beransur hilang. Arill suka akak dakap Arill macam ni. Kakak.. Arill sayang kakak sangat...Arill dengar akak menangis? Akak......
Malam tu kan kak.. Arill tidur dalam senyuman.
Pagi-pagi lagi akak dah marah-marah Arill suruh masuk mandi. Akak kata akak nak bawak Arill keluar. Bestnya.. Walaupun akak ajak dalam tengking-tengking. Tapi Arill suka sangat kak. Sebab.. akak yang ajak...hehe
Mula-mula akak bawak Arill pergi bank. Entah la buat apa. Tapi Arill Nampak akak serah satu surat. Surat cinta kut..hehehe...Lepas tu akak bawa Arill ke satu gudang pakaian. Nama gudang tu Hari-hari. Macam tu lah lebih kurang. Best sangat kak. Masuk-masuk je gudang pakaian tu terus rasa air-cond. Sejuk kak. Arill pegang je tangan akak. Erat sangat. Arill suka. Akak belikan Arill baju T-shirt baru. Ada warna oren, merah, biru, kuning. Macam-macamlah. Lawa sangat. Lepastu akak belikan Arill seluar tracksuit. Warna hitam satu, warna biru gelap satu. Cantik kak. Akak tak lupa belikan selipar baru untuk Arill. Lawa selipar tu kak. Ada kartun Ultraman kat depan selipar tu. Best sangat kak.
Tapi kak.. Arill macam tak percaya je bila akak bawa Arill masuk ke bahagian baju sekolah. Akak belikan sehelai baju putih, seluar sekolah rendah, kasut sekolah dan stoking. Cantik kak baju tu. Rindu sangat nak pakai. Lepas tu akak belikan Arill beg sekolah baru. Arill suka sangat kak beg sekolah yang tulis Ultraman besar-besar kat belakang beg tu. Walaupun beg tu bukan beg tarik tapi Arill suka sebab.. Beg tu kakak yang beli. Khas untuk Arill! Seronok sangat...
Lepas kami pergi beli barang-barang akak bawak Arill ke sebuah sekolah tak jauh dari rumah Arill. Akak pimpin tangan Arill masuk ke pejabat Guru Besar. Akak berbual dengan Guru Besar panjang lebar. Tapi akak tak lupa pandang Arill dan sebut nama Arill pada Guru Besar. Arill senyum je bila akak pandang Arill. Arill suka bila akak pandang Arill. Bahagia sangat. Lepas keluar dari pejabat Guru Besar, terus akak cakap. “ Arill boleh mula sekolah esok..” Arill terkejut sangat kak. Terkejut sangat. Betapa Arill bersyukur waktu tu kak. Debaran dada Arill makin menggunung. Dekat kaki lima pejabat tu juga Arill peluk kaki kakak sambil Arill menangis. Arill sedih bercampur gembira. Inilah perasan yang aneh wujud dalam hati Arill. Pertama kali akak. Tapi waktu tu akak tolak Arill sambil cakap. “Isy.. Kau ni buat drama apa kat sini..lepaslah...” Arill tahu akak malu, jadi cepat-cepat Arill lepaskan. Dapat berita ni pun dah cukup buat Arill rasa gembira sangat-sangat.
***************************************************************************
Akak pun tak tahu Arill. Sukar akak gambarkan betapa akak gembira lihat Arill peluk kaki akak tadi. Akak terharu Arill. Terharu sangat-sangat. Waktu tu akak terasa sangat nak peluk Arill balik. Nak kucup Arill. Nak suruh Arill berhenti dari menangis. Sebab Arill adik akak. Satu-satunya adik akak. Adik kesayangan akak. Arill kakak. Tapi akak tahan dik.. Akak tak nak Arill besar kepala dengan pemberian akak ni. Akak nak Arill berdikari sendiri. Akak Cuma nak lihat Arill senyum dik.. Cuma itu. Akak tak sanggup nak lihat Arill menangis dan mengalirkan kembali air mata sedih. Akak Cuma ada Arill. Akak tahu Arill suka Ultraman.. sebab tu akak pilih Ultraman untuk hampir kesemua barang yang akak beli untuk Arill. Akak kalau boleh, nak bagi semua apa yang Arill nak. Tapi akak tak mampu dik. Akak tak sanggup nak beri adik pada orang lain, tak juga akak mampu nak jaga diri Arill. Akak dalam dilema. Tapi dik.. akak bangga sangat dengan Arill. Arill kuat semangat. Walau apa yang akak dah lakukan, Arill tetap kuat nak tempuh hari-hari mendatang. Akak tak nak berpisah dengan Arill, sebab Arill nyawa akak. Arill cinta akak. Arill diri akak. Arill segala-galanya untuk akak. Wang hasil belas ihsan Badrul masih ada baki selepas ditolak perbelanjaan barang-barang Arill dan sewa rumah. Lega hati akak dik.. Akak senang bila Arill senang.
Akak sayang Arill...

No comments: