Hiasi Rumahmu dgn Cahaya Jannah


Selawat & Salam

Selawat & Salam

Saturday 1 June 2013

DUNIA NI PENUH UJIAN


DUNIA INI,
TAK LEKANG UJIAN,
BAGAI BERTITIS AIR HUJAN,
TURUN MEMBASAHI BUMI..

Bagai bangkit dari mimpi, aku tersedar dari lamunan,
mengenang suatu keadaan..
bermula dari tanggal 19 Disember 1992,
Hidup ini,
Terasa di uji..

Dari rona pola wajah dan tubuh yang keanak-anakan,
sehingga menumbuh menjadi insan remaja,
insan yang boleh berfikir,
Boleh menimbang,
Boleh memilih..
Keadaan SYURGA dan NERAKA.
Boleh menyangkut beban dosa dan pahala di bahu sendiri..
TIADA SATU KEADAAN YANG AKU TAK PERNAH DI UJI..

Aku manusia..
Aku Islam..
Aku hafaz apa itu Rukun 5..
Aku ingat apa itu Rukun 6..
Jadi bagaimanakah aku menyatakan aku tidak di uji??

Firman Allah SWT:-
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?

(Surah Al-Ankabut : Ayat 2)

Satu persatu ujian tiba..
Ujian DUNIA..
Perihal HATI..
Perihal JIWA..
Perihal IMAN..
Datang bergolek menembus tembok kekuatan,
tembok kepercayaan..
tembok keyakinan..
pada ALLAH SWT..
Itu ujianNya.

Nak lihat sama ada hambaNya bertakwa..
padaNya atau tidak..

No comments: